BRENG ME TERUG

NAAR DE

Je hebt nog nooit iets gehoord – of gevoeld – zoals MQA.
Stap in de magie van de oorspronkelijke performance.



BRENG ME TERUG

NAAR DE

Je hebt nog nooit iets gehoord – of gevoeld – zoals MQA.
Stap in de magie van de oorspronkelijke performance.


Studiokwaliteit geluid dat je kunt streamen of downloaden

Stel jezelf voor aanwezig te zijn bij de oorspronkelijk studio-uitvoering van je favoriete artiest. Iedere nuance, iedere subtiliteit, iedere minuscule druppel emotie aangeboden aan je oren.

Dit is MQA… Een revolutionaire technologie die Studio Master kwaliteit audio brengt in een file die klein genoeg is om te streamen of downloaden. En bovendien volledig compatibel is met iedere apparaat – dus ook zonder MQA. En omdat de bestanden gemerkt zijn, weet je zeker dat je alles hoort zoals de artiest het heeft goedgekeurd in de studio.

De dagen van het opgeven van kwaliteit voor gemak zijn over.
 

Een doorbraak voortgekomen uit de wetenschap

Ons gehoor is enorm goed in staat te bepalen waar een geluid vandaan komt. Terwijl geluiden ons bereiken, kan ons brein in microseconden een 3D geluidsbeeld bouwen.

Het is deze capaciteit die ons in staat stelt individuele instrumenten te positioneren tijdens een live optreden. Dit is ook waarom live muziek zo krachtig en emotievol klinkt en waarom opgenomen muziek vaak vlak klinkt.

MQA is de eerste technologie die in staat is deze cruciale tijd-informatie te behouden – en je te transporteren naar de oorspronkelijke uitvoering.

De techniek achter MQA


Perceptuele datareductie en TIMING!

MQA is een zogenaamde ‘perceptuele codec’. Dit betekent dat de informatiedichtheid maximaal hoog is voor de zaken die we duidelijk kunnen waarnemen en laag voor geluid dat we vrijwel niet tot helemaal niet kunnen horen. Een high-res digitaal bestand bevat veel loze ruimte, die goed gebruikt kan worden om relevante informatie op te slaan en om tegelijkertijd veel ruimte te besparen.

Want wat is nou eigenlijk relevant in digitale geluidscodering? Volgens Bob Stuart en zijn team is dat vooral de TIMING van dat geluid. De mens is evolutionair gezien ‘pas begonnen’. Ons gehoor is derhalve erg goed in het detecteren van de eerste impuls van het geluid. Om te overleven moest de mens immers bij het breken van een takje in het bos, precies weten hoe ver dat geluid verwijderd was, hoe groot het dier was dat dit geluid maakte en of het dus een kwestie werd van eten of gegeten worden…

Bij MQA wordt dus ruimte gecreëerd voor het maximaal verkleinen/verkorten van de impuls. Hoe beter de timing, hoe natuurlijker het geluid… Was bij digitaal zogenaamde ‘pre-ringing’ altijd een probleem (het beginnen van een impuls voordat deze werkelijk plaatsvindt, wat voor de mens een onnatuurlijk klinkend verschijnsel is, in de natuur komt dit immers niet voor), met de zogenaamde eerder door Meridian (en anderen) ontwikkelde ‘apodising’ filters wordt dit gedeeltelijk opgelost, maar dan nog steeds met een lichte extra naslingering als gevolg. Met MQA claimt Bob Stuart de timingfouten te hebben teruggebracht tot wat menselijk nog waarneembaar is. Dit haalt veel van de ‘versmering’ van digitaal (door o.a. digitale filtering) weg en ook ALLE post- en pre-ringing! Dit neemt de allerlaatste hindernis weg van digitale geluidsweergave: Eindelijk wordt de werkelijke potentie van digitale weergave gehaald!

Overigens is een MQA file helemaal ‘downwards’ compatibel met 16bit/44.1kHz PCM, dus ook zonder MQA decoder is het mogelijk de bestanden af te spelen. Met nog steeds een aantal voordelen die de MQA ‘encapsulation’ met zich meebrengt!

Authenticated?

Dat is echter niet alles… MQA beoogt ook te proberen een maximale reproductie te doen van wat er in de studio te horen was door de technici en artiesten. Door erachter te komen welke A/D en D/A omzetters, tape recorder, mengpaneel etc. er werden gebruikt tijdens de opname/mix/mastering, kan men hiervoor in de uiteindelijke DAC bij de luisteraar in de woonkamer voor compenseren/rekening mee houden. Dit klinkt vaag en Meridian houdt dit zelf ook vrij vaag, want hier zegt men zit de sleutel van de ongelooflijk hoge geluidskwaliteit. Ze noemen dit zelf ‘analog lossless’. Oftwel: het gaat niet om datastromen, bitrates en het feit of de codec lossless zou zijn of niet, maar om een zo goed mogelijke gehoormatige reproductie van de oorspronkelijke uitvoering in de studio, met minimale digitale en analoge artefacten. Bij het coderen van een stuk muziek, probeert Meridian altijd ervoor te zorgen dat de technici (liefst ook artiesten) zelf verantwoordelijk zijn voor het goedkeuren van de nieuwe ‘master’. Dit is het ‘authenticated’ gedeelte.

MQA uitgelegd door Hans Beekhuyzen

Hoe krijg je MQA in handen

Stap 1


MQA is een ‘end-to-end’ proces dat start met het vangen van ieder detail en nuance van de originele master opname.

In tegenstelling tot vele audio-codecs, wordt er geen muziek weggegooid. Alleen de vervaging die ontstaat tijdens opname en digitale encoding wordt verwijderd.

Stap 2


De tijdscorrecte muzikale details, opgevangen door het MQA proces worden ‘gevouwen’ in een vorm die lijkt op een gewone CD-kwaliteit bestand.

Dit bestand kan gestreamed of gedownload worden in ieder lossless formaat, zoals FLAC, Apple Lossless of WAV. MQA is een nieuw formaat, maar het draagt de additionele informatie verborgen op unieke wijze.

Stap 3


MQA wordt verkrijgbaar op een aantal geselecteerde streaming en download services. Op conventionele spelers zonder een MQA decoder, zal MQA al beter klinken dan CD.

Stap 4


Om alle kwaliteiten van MQA te ontsleutelen, heb je een apparaat of software nodig met een MQA decoder. Bij het afspelen van MQA content, zal de speler aangeven dat je exact dat hoort wat de artiest heeft opgenomen en goedgekeurd in de studio.

Stap 5


Als je luistert stap je in de magie van de oorspronkelijke uitvoering. Je bent erbij!