Anna von Hausswolff - Dead Magic

Anna von Hausswolff – Dead Magic (2018)

Garmt van der Zel Muziektips

Anna von Hausswolff Anna von Hausswolff

Anna von Hausswolff

Anna von Hausswolff is een Zweedse singer/songwriter (wat zeer slecht de lading dekt) en pianist. Ze werd geboren in Göthenburg in 1986 en bracht haar eerste album uit in 2010. Ze heeft een unieke muzikale stijl, waarbij ze het nogal verguisde kerkorgel gebruikt als haar belangrijkste instrument en hier geluiden en muziek uit haalt die je daarvoor niet voor mogelijk had gehouden. Haar gothic/folk/post-rock vocalen gaat soms door merg en been en kippenvel is gegarandeerd. Een zeer goede backing band ondersteunt haar hierbij op magistrale wijze. Ceremony uit 2012 was de eerste uiting van haar hand die het goed deed en The Miraculous uit 2015 was hiervan de overtreffende trap. Beide albums zijn zeer de moeite waard als je het album waar dit review over gaat ook mooi luistermateriaal vindt.

Anna von Hausswolff - Dead Magic

Dead Magic

Hoe is het album Dead Magic te omschrijven? Mystiek, episch, spooky, overweldigend…? Opgenomen in negen dagen in ‘Marmorkirken’ in Kopenhagen met producer Randall Dunn (ook verantwoordelijk voor een aantal Sunn O))) albums) in slechts 5 tracks, laat de plaat vol drama, drones en doodskreten je compleet verpletterd achter. De thematiek is esotherisch en duister, wat de albumhoes al voorspelt.

Anna von Hausswolff

De eerste track ‘The Truth, The Glow, The Fall‘ start met iets dat klinkt als vallend gruis en de donkere akkoorden van het Marmorkirken orgel. “After the fall, I will find you”, klinkt het vervolgens bedreigend. Het nummer heeft een mooie opbouw die doet denken in zang aan Anna Calvi en Lykke Li en eindigt na ruim 12 minuten in een helse klimax.

Het tweede nummer ‘The Mysterious Vanishing of Electra‘ begint met Swans-achtige golven van aangeslagen gitaarakkoorden en drums en geeft de maniakale schuurpapiervocalen van von Hausswolff alle ruimte: “My Love is not enough to Save Me”. Meer exorcisme dan zang…

Anna von Hausswolff

Elsewhere, Ugly And Vengeful‘ begint als een atmosferische drone en een ritme dat doet denken aan een dodenmars, versterkt door spookachtige synthesizer-stemmen “I’m restless, I’m older, I’m heavy like a stone” zingt Von Hausswolff getergd, waarna haar orgelspel de inleiding geeft voor het tweede meer uptempo en ruige deel van het nummer met Goblin-achtige orgel- en gitaararpeggio’s.

The Marble Eye‘ is een instrumentaal nummer, door Von Hausswolff solo op het orgel gespeeld, dat tegelijkertijd aan Philip Glass, Tubular Bells en Eyes Wide Shut doet denken.

Källans Återuppståndelse‘ (de wederopstanding van Källan?) is de melancholische en gedragen afsluiting van een album dat je leeg en in stilte achterlaat…