Het einde van High End Audio?

Het einde van High End Audio?

Garmt van der Zel Blog 11 Comments

Het einde van High End Audio?

Het einde van High End Audio? – Dit is ons eerste blog-artikel en gelijk ook over een onderwerp dat ons als winkel het meest aan het hart gaat: dat wij altijd proberen zo goed mogelijk te luisteren naar de klant, deze de best mogelijke demo te geven (ook aan huis), de spullen thuis uitgebreid en nauwkeurig te installeren en met goede nazorg de klant ook te helpen bij latere problemen/vragen…

Dit is zonder meer niet ‘the easy way’… Het kost tijd, energie en aandacht. Maar naar onze mening is het de enige weg naar een goede langetermijns-relatie met de klant en een goede reputatie als winkel.

Het einde van High End Audio?

De aanleiding van de titel van dit verhaal, was een blog artikel van de legendarische Jim Smith, die met zijn boek “Get Better Sound” een standaardwerk schreef over het zo optimaal mogelijk krijgen van een audio(/video)-systeem.

In de blog beschrijft hij hoe de ideale audio-zaak zich zou moeten profileren, wat mij inspireerde tot dit verhaal. In het kort betoogt hij dat er nog zeker interesse is in high end audio, maar dat de winkelier steeds minder interesse heeft in de klant, waardoor de klant de meerwaarde van een ‘brick and mortar’ zaak niet meer inziet.

De pijlers van een goede audio-zaak

Wat wij vinden dat de pijlers moeten zijn van een goede audio/video-zaak, staat duidelijk in het gedeelte ‘Over Ons‘ op deze website. Deze pijlers zijn:

  • Persoonlijk advies
  • Kennis en kwaliteit
  • Service
  • Eerlijkheid en passie

Een uitleg van deze punten wordt in het eerder genoemde gedeelte ook gegeven. De ervaringen van onze klanten met ons bevestigen deze pijlers ook keer op keer.

De kern van de blog van Jim Smith is dat veel audio-zaken de consument weinig reden geven om in de winkels langs te komen, omdat ze op de hier bovenstaande (of andere in de blog genoemde) punten niet werkelijk die meerwaarde bieden die voor de klant de moeite waard is. Oftewel:

De interesse voor High End Audio is niet afgenomen,
maar de dealer is de interesse om de klant werkelijk te helpen verloren!

High End Audio is dus zeker niet dood (gelukkig maar…)! Ik zeg er gelijk bij dat ik zeker audio-zaken ken die een uitzondering op de regel vormen, maar ken er ook genoeg die de statement hierboven niet anders dan volledig waarmaken.

Hoe weet ik wat een goede winkel is?

Er zijn een aantal aspecten die naar onze mening blijk geven van een zaak die het beste met de klant voor heeft. Uiteraard durven wij volmondig te beweren dat al deze punten bij ons vanzelfsprekend zijn. Zijn één van deze aspecten niet aan bod gekomen in een bepaalde zaak, probeer deze dan toch te eisen, of ga in het uiterste geval gewoon naar een andere zaak die wel voldoet aan alle eisen. Hier het lijstje:

  • De winkel luistert naar je wensen en vraagt door

Een voorbeeld: klant komt binnen en wil graag een bepaald product A kopen. Veel winkels zullen dat product leveren en weer verlaat een tevreden klant het pand. Of niet? De betere winkels zullen doorvragen en tezamen er proberen achter te komen of dat daadwerkelijk de beste keuze is, ZELFS als de betere keuze voor de winkel minder winstgevend is. In het allerbeste geval gaat de winkelier langs bij de klant om te proberen de zwakke plekken op te sporen.

  • De winkel neemt de tijd voor een uitgebreide demonstratie

Niets is zo vervelend als een verkoper die naast je blijft zitten en ongeduldig wacht tot jij tot aankoop overgaat. De beste dealers laten je met rust en vragen zo nu en dan of er vragen zijn. Met alle liefde luisteren zij ook met je mee als ‘klankbord’, maar proberen daarbij zo neutraal en integer mogelijk advies te geven. Als je het gevoel hebt een bepaalde kant opgedrukt te worden, zal dat gevoel over het algemeen ook wel gewoon kloppen. Volg je intuïtie!

  • Akoestiek/interieur/luistersituatie worden gezien als een belangrijk onderdeel van de installatie

Als er op geen enkel moment gesproken wordt over de akoestiek, de rest van het interieur, de plaats van de luisteraar of de plaats van de luidspreker, hoe kan de winkel dan adviseren over de installatie (vooral als het luidsprekers betreft)?

  • Een thuisdemo is vanzelfsprekend

Het moet altijd mogelijk zijn een thuisdemo te krijgen (wellicht niet voor een occasion product, hoewel wij daar meestal ook geen probleem mee hebben). Zo niet: zoek een andere winkel!

  • De spullen worden persoonlijk afgeleverd/getuned

Soms is het niet noodzakelijk om zaken te installeren bij de klant (bijvoorbeeld bij kleine aankopen als een hoofdtelefoon), maar zeker als het gaat om luidsprekers, is het een absolute noodzaak dat de dealer deze persoonlijk af komt leveren en tunen. Wij zijn vaak zo’n 2 uur of nog langer (in stereo, surround duurt nóg veel langer) bezig met het vinden van de perfecte plek voor de luidsprekers. Wij laten daarbij ook horen wat wij doen en waarom. Staan de luidsprekers binnen 10 minuten of minder en wordt er geen uitleg gegeven? Pas op…

Wellicht zijn er nog meer punten te noemen, maar deze zijn wel het belangrijkst. Wellicht komen we op nog meer punten, die zullen we dan nog toevoegen. Reageer ook gerust hieronder! Lees het eerdere genoemde blog artikel van Jim Smith voor zijn mening.

Comments 11

  1. 200% Mee eens, ik zie jullie altijd graag komen! En 2 uur? Dat hebben jullie nog nooit (hier) gered 🙂

    1. Post
      Author
  2. Ik denk dat de einde van high end best eens zou kunnen plaats vinden. Komt dit door het gedrag van audio winkels, niet noodzakelijk. Sowieso zie je het het al op audioshows, een hoog percentage grijze haren.
    De jeugd verwacht dat alles gratis is. Muziek, dat betaal je toch niet voor? Films, die kam je toch ook gewoon downloaden? Tja, dan opeens voor fatsoenlijke apparatuur betalen is wel een hele stap.
    Je ziet in zijn algemeen ook in mindere bereidheid om voor kwaliteit te betalen. Gaf men 10 jaar geleden moeiteloos 1000 euro uit voor een cd speler, nu wordt een UHD speler van die prijs duur genoemd. Terwijl die UHD speler allerlei mogelijke formaten afspeelt en ook nog beeld verzorgd.

    1. Post
      Author

      Hallo Jack… Helaas ben ik het daar wel mee eens… Althans, dit geldt zeker voor de grote massa. Hopelijk zal er echter een niche-markt overblijven. De hoop is dan dat klanten de kwaliteit kunnen waarderen en dat niet alleen de laagste prijs maatgevend wordt.

  3. Het onderscheid zit hem naar mijn mening denk ik meer in de beleving, dan in de ratio. Als een klant binnenkomt voor een versterker of een nieuwe cd speler… dan komt hij/zij binnen met een verhaal.

    De klant is op zoek naar een bepaald gevoel/emotie of ontspanningsmoment. En hier kun je als audio specialist het verschil maken. Loop een stukje mee en neem waar wat er in de wereld van de klant gebeurd. Wat zijn triggers? Wat is het grotere doel?

    Alleen als je samen een stukje mee op gelopen bent in de reis van de klant kun je adviseren…dan zie je mogelijke valkuilen en weet je daarop te anticiperen.

    Natuurlijk zijn dingen als akoestiek en kabelgebruik belangrijk, evenals het afstemmen van de juiste componenten en speakers.. maar als het eindresultaat is dat je met de klant iedere aanpassing en typenummer op kunt dreunen denk ik dat je nog werk te verzetten hebt als adviseur…

    Durf mee te lopen als met een vriend op een mooie reis. Ontdek nieuwe gebieden en verwonder je over je ervaringen.. krijg samen kippenvel!

    1. Post
      Author

      Hallo Arthur, wat een mooie reactie, bedankt! Uiteraard gaat het veel verder dan alleen koude voorwaarden. De ‘klik’, het vertrouwen en het begrip zijn absoluut enorm belangrijk. Deze zijn wel wat moeilijker meetbaar of van tevoren te voorspellen. Ik hoop echter dat ieder die met hart voor de zaak gaat voor de ultieme muziekbeleving – zowel de verkopende als kopende kant, dat met respect en aandacht en persoonlijke inbreng doet. Dat is zeker onderdeel van het verhaal ja!

      1. De kern zit in passie voor hetgeen je doet. Alleen dan heb je de drive om je elke dag te verbeteren.. dan kun je enthousiasmeren en kun je een breder publiek aantrekken. Dan ben je de ware ambassadeur van het high-end.

        Dan maakt het niet uit of je op een stand staat, of in een volledig akoestisch geoptimaliseerde ruimte… Passie hebben voor iets dat kun je niet veinzen of leren.. dat moet je hebben en moet je ervaren. Zodra je idolaat bent van jouw visie of ervaringen en je weet die ervaringen te reproduceren en over te brengen ben je een ware magneet voor geïnteresseerden.

        Voor het high-end is het een en al beleving en bezieling. De kracht zit hem in de boodschap en de boodschapper.

        1. Post
          Author

          Die passie moet er zeker zijn en ik kan je verzekeren dat die ook bij ons volop aanwezig is! Die kun je eigenlijk ook alleen echt ervaren als je langskomt, want passie is iets van mens tot mens, dat is lastig uit te leggen! Ook al kan iemand nog zo hard zeggen passie voor iets te hebben, je moet het zelf ervaren van persoon tot persoon om die ‘klik’ te voelen.

          1. Geloof ik graag Garmt… zeker als je al binnen 9 minuten reageert op een maandagavond :).

            Vaker een blog?

          2. Post
            Author
  4. Interessante dynamiek dat de verkoop stopt door gebrek aan interesse in de klant. Dat is de marktwerking voorbij. Men wil in dit geval alleen verkopen wat de gemiddelde koper verlangt. Erg jammer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *