Akoestiek

 

“Ik heb een prachtige installatie, maar toch hoor ik het er niet aan af…
Zou het aan mijn akoestiek liggen?”

“Ik heb een duidelijk laagprobleem, hoe kom ik daar van af?”

“Bij de dealer klinkt het altijd beter dan thuis…”

Er is een oplossing…

Opmerkingen die u misschien bekend voorkomen en die wij vaak te horen krijgen. Wij kunnen oplossingen bieden die met minimale impact op uw decor negatieve kamerinvloeden grotendeels weg kunnen nemen. Wij werken samen met Mutrox, een zeer professionele partij als het gaat om geluidsisolatie en akoestiekverbetering. De producten die wij gebruiken zijn van Boldz Acoustics.

Geluidsisolatie

Geluidsisolatie van een home cinema is belangrijk om uittredend geluid te verminderen of zelfs vrijwel volledig te elimineren. Isolatiewaardes van 60 dB zijn hierbij mogelijk. Dat is zo’n grote demping, dat u in een aangrenzende ruimte uw best moet doen om de muziek/film in de kamer naast u te horen. Het is uitermate ingewikkeld om ervoor te zorgen dat er geen enkele ‘lek’ aanwezig is in de ruimte die moet worden geïsoleerd, want dit kan grote gevolgen hebben voor de effectiviteit van de isolatie. Dit is dus echt specialistenwerk! Er kan dus ook bouwbegeleiding worden gegeven.

Akoestiekverbetering

Akoestiekverbetering is gericht op het verbeteren van het geluid in de ruimte. Door een goede combinatie van (laag-)demping, diffusie en absorptie, kan zo een drastische verbetering van de nagalmtijd worden verkregen en worden zaken als een diep stereo-beeld, rust, plaatsing, een grote sweet spot, een zuivere basweergave, geen hardheid etc. heel vanzelfsprekend. Zelfs met sets die niet zo kostbaar zijn.

Wat achtergrond…

Het akoestisch optimaliseren van een ruimte is maatwerk. Dit betekent dat het onmogelijk is om met een standaard soort en hoeveelheid materialen iedere ruimte te behandelen. De verschillen kunnen zich voordoen op de volgende punten:

Hoe groter de ruimte, hoe meer akoestisch materiaal er over het algemeen nodig is om deze te behandelen, zeker als de kamer van zichzelf vrij hard is. Ook zal de ruimte naarmate deze kleiner is, meer staande golven bij wat hogere frequenties opleveren dan grotere ruimtes, die in de laagste octaven juist het meest aanzetten.

Ligt er vloerbedekking, hangen er gordijnen en staan er diverse stoffen banken/stoelen en boekenkasten, zal er een totaal andere aanpak nodig zijn dan als de kamer minimalistisch is ingericht. In sommige gevallen is de kamer zelfs al meer dan voldoende gedempt en moet er voor akoestiekverbetering gekeken worden naar bijvoorbeeld diffusie.

De afbakening van de ruimte heeft een duidelijke invloed op de akoestiek. Zo zullen betonnen wanden/vloeren/plafonds staande golven veel storender maken dan gipsen/houten wanden, die echter weer andere problemen kunnen veroorzaken, zoals paneelresonanties. Ook leveren gladde wanden meer galm/flutter op dan wanden met een structuurtje.

Veel mensen beseffen zich dit niet, maar hoe groter de luisterafstand is, hoe meer het geluid de kans krijgt te reflecteren op alle oppervlakken en hoe duidelijker de kamer een negatieve invloed kan uitoefenen op het geluid. Hoe dichter op de speakers, hoe meer direct geluid, wat op een simpele manier al een verbetering kan opleveren.

Niet echt een onderdeel van de akoestiek ‘an sich’, maar de plaats van de luidsprekers en luisteraar bepalen in hoge mate welke staande golven worden gehoord (luisterplek) of opgewekt (luidsprekerpositie) en hoe reflecties hun (negatieve) invloed hebben op het geluid. Wij kunnen met behulp van simulaties nauwkeurig de ideale plek van beide voor u bepalen.

Een ruimte bedoeld voor muziek heeft een andere optimale nagalmtijd dan een ruimte bedoeld voor filmweergave. Hier houden wij in de dimensionering van de materialen rekening mee. Ook verschuift de ideale nagalmtijd van een ruimte naarmate de kamer kleiner of groter wordt. Bij grotere ruimtes zijn hogere nagalmtijden minder problematisch dan bij kleinere ruimtes.

Onze aanpak

Meten

Wij gaan bij het akoestisch aanpakken van een ruimte uit van ruimtemetingen, waarbij wij de nagalmtijd en frequentiekarakteristiek meten en watervalgrafieken maken. Hieruit kunnen wij gemakkelijk opmaken waar de problemen liggen in de ruimte. Zijn er (nog) geen luidsprekers in de luisterruimte aanwezig, nemen wij een eigen ‘referentie’ luidspreker met gekend rechte weergave mee voor de meting.

Hieronder geven wij aan wat de functie is van de verschillende grafieken die uit een akoestiekmeting kunnen worden gegenereerd:

Nagalmtijd (RT60) – klik voor vergroting

Essentieel bij een akoestiekmeting is het breedbandig meten van de nagalmtijd. Deze geeft aan hoe lang het duurt voordat het geluid is uitgestorven in een ruimte. Voor muziek en film gelden verschillende optimale waardes en ook per frequentie: een toename van de nagalmtijd naarmate de frequentie van het geluid lager wordt, is vrij normaal.

Welke waarde ideaal is, hangt af van het doel van de ruimte. Voor filmweergave moet de nagalmtijd lager zijn dan bij muziekweergave bijvoorbeeld. Verder is het erg belangrijk dat de nagalmtijd zo recht mogelijk is over het gehele bereik.

Het is gemakkelijk om de nagalm van hoge tonen te verminderen door bijvoorbeeld een kleed neer te leggen of gordijnen op te hangen. Er moet echter altijd worden uitgekeken voor teveel demping. Dit maakt dat de ruimte ‘doods’ gaat klinken.

Nagalm aanpakken in de laagste frequenties is het lastigst. Wij hebben echter oplossingen die niet veel ruimte innemen, maar extreem effectief zijn vanaf zo’n 50 Hz.

Frequentiekarakteristiek van de luidsprekers op de luisterplek (klik voor vergroting)

De frequentiekarakteristiek geeft weer hoe hard alle frequenties worden weergegeven. Uiteraard geldt hier: Hoe rechter, hoe beter…

Door middel van een meting van de frequentiekarakteristiek is onder andere goed te zien wat de invloed is van staande golven op de weergave. Bedenk dat beneden zo’n 300 Hz de kamer veel meer invloed heeft dan de luidspreker zelf! Ook kan de meting helpen met het vinden van de perfecte plek voor de luidsprekers.

Het is in de meeste gevallen lastig een compleet vlakke curve (bijvoorbeeld binnen +/- 3 dB) te krijgen, maar het is niet onmogelijk! In het midden en hoog is de luidspreker bepalend voor de respons, beneden de zgn. Schroeder frequentie is de kamer dominant en kan vaak afwijkingen veroorzaken van 20 dB of meer!

Watervalgrafiek (klik voor vergroting)

In een watervalgrafiek is te zien hoe diverse frequenties in de tijd in luidheid afnemen. Met deze weergave is het dus eenvoudig te zien welke frequenties lang ‘naijlen’. Dit zijn vrijwel altijd de frequenties van de diverse staande golven in de kamer.

Iedere afgesloten ruimte heeft last van staande golven: dit zijn geluidsgolven die qua enkele of dubbele (of driedubbele, etc.) golflengte exact ‘passen’ in de lengte, breedte of hoogte van de kamer. Hoe stijver de verschillende oppervlakken van de kamer, hoe duidelijker en spitser de staande golven te zien zijn en hoe langer ze in de kamer in stand blijven.

Omdat de frequenties (en hiermee ook de plekken in de kamer waar verzwakking en versterking optreedt) zo duidelijk bepaald zijn, kunnen wij met behulp van simulaties de ideale plek van luisteraar en luidsprekers bepalen.

Dimensioneren/adviseren

In samenwerking met Mutrox zijn wij instaat om aan de hand van de metingen en soms aangevuld met extra simulaties een extreem nauwkeurige voorspelling te doen van de produkten die nodig zijn om de gewenste akoestiek te realiseren. Dit is altijd maatwerk! Hierbij houden wij uiteraard rekening met de esthetiek en alle specifieke (woon)wensen. Het is soms verrassend hoe akoestiekaanpassing het uiterlijk van de ruimte intact kan laten of zelfs kan verfraaien!

De finishing touch

Niet alleen de aard van de producten is belangrijk, uiteraard ook de plaatsing ervan. Hier komt onze ervaring met tuning om de hoek kijken. Ook weten wij inmiddels uit ervaring dat bepaalde zaken ‘not done’ zijn, zoals absorberen van eerste orde reflecties op de zijwanden of het gebruik van diffusiepanelen (te) dicht bij de luidsprekers. Onze dieptekennis van het gedrag van luidsprekers in reële ruimtes is van levensbelang bij het uiteindelijke perfectioneren van het resultaat en het voorkomen van sommige veelgemaakte fouten.

Room Correction

De naam zegt het al… ‘Room correction’ (elektronische akoestiekaanpassing) is een methode om de akoestiekproblemen van de kamer te verminderen of zelfs te elimineren. Hoewel het geen substituut is voor goede akoestiekaanpassingen, is het in veel gevallen een serieus alternatief of aanvulling. Niet alle systemen maken echter waar wat ze beloven! Daarom hebben wij zeer specifiek gekozen voor de onderstaande producten.

De meeste ‘minimum phase’ kamerakoestiek correctiesystemen in A/V receivers, zoals Audyssey en Anthem Room Correction (ARC) corrigeren alleen de frequentierespons maar niet de impulsrespons. Dirac Live doet beide en het resultaat is een rechte frequentiecurve en een perfecte impulrespons. Wij hebben werkelijk fantastische resultaten kunnen behalen met Dirac Live, ook in hele moeilijke omstandigheden. Het is echter van levensbelang om de ‘target curve’ met de hand en op het gehoor aan te passen voor een zo natuurlijk mogelijke weergave. Hier zijn veel ervaring en een goed oor onmisbaar!

De processoren van Trinnov zijn gemaakt om af te rekenen met vrijwel alle akoestische problemen. Trinnov corrigeert niet alleen de negatieve effecten die de kamer(akoestiek) veroorzaakt, ze corrigeren ook de door filters en op afstand ongelijk geplaatste drivers veroorzaakte fasefouten die optreden in vrijwel iedere luidspreker. Zelfs harde reflecties vanaf de wanden worden op de luisterplek weggenomen. Het resultaat is een soms schokkende verbetering van het geluid. Om meer te leren over het merk, kunt u de Nederlandstalige Trinnov website bezoeken of de Internationale website.
Door Linn Space Optimisation is het met iedere Linn DS/DSM mogelijk een model van de kamer op te bouwen – inclusief de constructie van muren, plafond en vloer alsmede de plek van ramen, deuren en openingen. Space Optimisation berekent vervolgens na ingeven van de ideale plaats van de luidsprekers en luisteraar een aantal filters die nare laagproblemen direct oplossen. Uw luidsprekers op een meer praktische plek zetten? Geen probleem! Space Optimisation zorgt dat ze op de praktische positie even goed klinken als op de ideale positie! Uiteraard dit alles zonder de gekende muzikaliteit van het merk enig geweld aan te doen. Sterker nog, door de toegenomen precisie in het geluid, worden vooral timing en articulatie met stappen verbetert.

]De surround receivers en processoren van Anthem hebben een geweldig room-eq systeem ingebouwd: Anthem Room Correction (ARC). Met een gecalibreerde microfoon worden uiterst nauwkeurig metingen gedaan en de afwijkingen worden uitstekend gecorrigeerd. Het is belangrijk de metingen en grafieken (hoewel de procedure zelf volautomatisch is) goed te interpreteren en zonodig te corrigeren. Hier komt onze kennis van meetsystemen en akoestiek zeer goed van pas.

Neem contact op

Ongeacht uw wensen, zijn wij ervan overtuigd dat wij gegarandeerd een geschikte oplossing voor uw akoestiekverbetering vinden! Dus neem contact op en samen gaan we op zoek!