Maya Fridman - Red Velvet (2017)

Maya Fridman – Red Velvet (2017)


Maya Fridman

Het nieuwste album van meestercelliste Maya Fridman is alweer de 11e release op het audiofiele TRPTK label. Eerder bespraken wij het album ‘Elegy’ van het Aeon Trio, waar Maya Fridman ook op meespeelde. Een zeer spannend en prachtig album dat wij nog regelmatig draaien. Solo maakte zij daarvoor al het album ‘The Invisible Link’, onder andere met een prachtige uitvoering van de Pärt-compositie ‘Fratres’. Op ‘Red Velvet‘ speelt zij vooral solowerken van diverse moderne componisten.

Maya Fridman ontving haar cum laude ‘Master’s Degree’ van het Amsterdams Conservatorium in 2016 en speelt met een ongekende zeggingskracht en gedurfde originaliteit.


Maya Fridman - Red Velvet (2017)

Red Velvet

Het album is classificeerbaar als ‘modern klassiek’, maar dit dekt nooit helemaal de lading, omdat Maya zich zoals gewoonlijk de composities helemaal eigen maakt en alle genre-grenzen overschrijdt…

Het album opent met ‘The Song of Songs’; een elektronische drone die langzaam wordt aangevuld met de melancholische cello-klanken van Maya. Ik hoor hier de ziel van Shostakovich in een modern jasje. Meeslepend en mysterieus…

De prachtige compositie ‘Danseur de Corde’ van César Lüttger werd voor het eerst solo opgevoerd door Maya Fridman tijdens het ‘Composers’ Festival 2016′ in Amsterdam en nu voor het eerst opgenomen.

De drie-delige Suite van Gaspar Cassadó is het meest toegankelijke stuk op het album, met duidelijk Spaanse/Catalaanse invloeden en in het eerste deel een kort stukje thema van Ravel’s ‘Daphnis et Chloé’ (meen ik te horen).

Maya Fridman - Red Velvet (2017)

Het tango-achtige ‘Omaramor’ van de Argentijn Osvaldo Golijov is een cello-compositie vol verlangen en passie en wordt ook zodanig gespeeld. Er spreekt een bepaalde melancholie uit Argentijnse muziek die uniek lijkt voor dit land.

De Louis Andriessen-compositie ‘La Voce’ is een absolute highlight wat mij betreft: Italiaans gesproken woord en zang door Maya combineren hier met virtuoos pizzicatospel en spannende deels atonale dubbelgrepen.

Het titelstuk ‘Red Velvet’ is een complexe compositie van de Perzische Kaveh Vares die de luisteraar compleet overrompelt en verbijsterd achterlaat… Met dikke lagen kippenvel…

Afsluiter ‘Silentium’ wordt uitgevoerd door een trio van cello’s en wederom de (overigens zeer mooie) stem van Maya. Zij zingt hier in haar Russische moedertaal. Een prachtige emotionele afsluiting van een zeer bevlogen maar zeker niet gemakkelijk te verteren album, dat echter de moeite van de aandachtige luisteraar 100% waard is.

Weer een juweel in de catalogus van TRPTK!


De opname

Zoals gewoonlijk bij TRPTK is ook ‘Red Velvet’ met minimale effecten opgenomen, gebruik makend van de best mogelijke microfoons en in DXD formaat (352.8 Khz/24 bit).

De prachtige akoestiek van het ‘MerkAz’ gebouw in Utrecht zorgt voor een subtiele natuurlijke nagalm, die de complexe muziek nooit in de weg zit, maar heel mooi aanvult. Het opnameperspectief is zo gekozen, dat het lijkt alsof je letterlijk een meter of 2 van de cello af zit. De tonaliteit, dynamiek en transparantie van de opname zijn gewoonweg perfect. Iedere nuance is te volgen en zorgt dat de toch al fascinerende muziek met een maximale emotionele impact bij de luisteraar binnenkomt. Complimenten wederom voor producent/engineer Brendon Heinst!


Geluidsformaten

Er zijn meerdere formaten waarop ‘Red Velvet’ is uitgebracht. Zoals altijd wordt de CD (zie hiernaast) in een prachtige long jewel case geleverd met mooi artwork dat de muziek eer aandoet. De fotografie is overigens ook gedaan door Brendon Heinst, wederom complimenten!

Maar naar mijn mening kom je nog dichter bij de oorspronkelijke opname met een van de hoge resolutie downloads (of de USB drive). Wij beluisterden het album in 192 kHz/24 bit formaat, wat ten opzichte van de CD resulteert in meer ruimte, focus en ‘echtheid’.

Om het album aan te schaffen, ga naar de Red Velvet pagina op de website van TRPTK.